درسنامه درس طراحی شاسی و بدنهی خودرو
جلسهی اول: ارایه فهرست مطالب، شیوهی ارزشیابی، معرفی مراجع، پیدایش خودرو از کاژنو تا هم اکنون
جلسهی دوم: پیدایش و پیشرفت سیستم فرمان، پیدایش و پیشرفت موتور احتراقی
جلسهی سوم: پیدایش و پیشرفت سیستم تعلیق، پیدایش و پیشرفت تایرهای بادشونده، معرفی استاندارد تایر
۲- فصل دوم: مدل صلب خودرو
جلسهی چهارم: معرفی پارامترهای هندسی در مدل صلب و دستگاه مختصات بدنهی خودرو
جلسهی پنجم: توزیع ایستای وزن روی محورها، جابجایی وزن بین محورها، تاثیر گرید جاده و تاثیر شتاب، حل مثال
جلسهی ششم: تاثیر شتاب، شیب گرید و بنک در جابجایی وزن بین محورها، حل مثال
جلسهی هفتم: انحراف به بغل بدنه بر اثر گشتاور محور محرک (میل گاردان)
۳- فصل سوم: عوامل شتاب منفی در خودرو - نیروهای آیرودینامیک
جلسهی هشتم: مکانیزم تولید نیروها و گشتاورهای آیرودینامیکی در خودرو، تاثیر تقعر و تحدب هندسهی بدنه
جلسهی نهم: تاثیر شیب شیشه جلو، راهگاههای عبورهوا از رادیاتور، زاویهی دیفیوزر، ... بر نیروها و گشتاورهای آیرودینامیک
جلسهی دهم: معرفی انواع بدنه در خودروهای تجاری، سدان، هاچبک، فست بک، سپورت، ...
جلسهی یازدهم: تاثیر نوع بدنه بر نیروها و گشتاورهای آیرودینامیک، حل مثال
۴- فصل چهارم: عوامل شتاب منفی در خودرو - سیستم ترمز
جلسهی دوازدهم: مسافت توقف، زمان توقف، توان ترمزی سیستم ترمز، حل مثال
جلسهی سیزدهم: انواع سیستم ترمز، ترمز کفشکی کاسهای، ترمز دیسکی لقمهای
جلسهی چهاردهم: خود قفلی، خود افزایندگی، تغییر عملکرد ترمزی نسبت به افزایش دما در سیستمهای مختلف
۵- فصل پنجم: عوامل شتاب مثبت خودرو - موتور
جلسهی پانزدهم: موتورها بنزینی و دیزلی، مقایسهی نمودارهای گشتاور، توان، مصرف ویژهی سوخت بر حسب دور موتور
جلسهی شانزدهم: عوامل موثر در شتابگیری خودرو، توان بالقوه موتور
۶- فصل ششم: عوامل شتاب مثبت خودرو - جعبه دنده
جلسهی هفدهم: معرفی انواع جعبهدنده، وظایف جعبه دنده
جلسهی هجدهم: طراحی جعبه دنده دستی با استفاده از روش افزایش هندسی، محاسبهی دندهی ۱
جلسهی نوزدهم: طراحی نسبت دندهی نهایی، محاسبهی نسبتهای میانی جعبه دنده، حل مثال
۷- فصل هفتم: تایرها
جلسهی بیستم: برهم کنش چرخ و جاده، تعریف و محاسبهی لغزش، هیسترزیس و چگونگی ایجاد آن
جلسهی بیست و یکم: نقش تایر در شتاب مثبت خودرو، مکانیزم ایجاد و پارامترهای موثر بر اصطکاک لغزشی
جلسهی بیست و دوم: نقش تایر در شتاب منفی خودرو، مکانیزم ایجاد و پارامترهای موثر بر اصطکاک غلتشی
جلسهی بیست و سوم: روابط ریاضی جهت محاسبهی ضریب اصطکاک غلتشی، حل مثال
۸- فصل هشتم: طراحی بدنه خودرو
جلسهی بیست و چهارم: پیچش بدنه، گشتاور بحرانی و محور بحرانی در پیچش بدنه، نقش سختی پیچشی بدنه
جلسهی بیست و پنجم: طراحی بدنه با استفاده از روش سطوح سازهای ساده SSS
۹- فصل نهم: طراحی سیستم تعلیق
جلسهی بیست و ششم: معرفی پارامترهای چرخ و تعلیق و نقش آنها در رفتار خودرو، کمبر، سرجمعی، ...
جلسهی بیست و هفتم: معرفی پارامترهای تعلیق و فرمان و نقش آنها در رفتار خودرو، کستر، زاویهی تمایل محور اصلی فرمان، ...
جلسهی بیست و هشتم: وظایف سیستم تعلیق، معرفی انواع تعلیق وابسته و نیمه وابسته
جلسهی بیست و نهم: معرفی انواع سیستم تعلیق مستقل، مکفرسون، دوجناغی، ...
جلسهی سیام: مرکز غلت و اهمیت آن، نحوهی تعیین آن در انواع مکانیزمهای تعلیق
جلسهی سی و یکم: دایو و اسکوات، محاسبهی دایو و ضد دایو، زاویهی ناوش در دایو
جلسهی سی و دوم: محاسبهی اسکوات و ضد اسکوات، زاویهی ناوش در اسکوات
-----------------
نحوهی ارزشیابی:
تکالیف و کوییز
پروژهی اول: محاسبهی ضریب آیرودینامیکی خودروی انتخابی
پروژهی دوم: محاسبهی زاویهی پیچش و سختی پیچشی شاسی و بدنهی یکپارچه خودروی انتخابی
آزمون پایان ترم
-------------------------------------------------
مراجع:
Fundamentals of Vehicle Dynamics, T. Gillespie, SAE International, 1992
Automotive Engineering Fundamentals, J. K. Ball, R. Stone, SAE International, 2004