اعضای هیات علمی

بازگشت

درسنامه درس طراحی شاسی و بدنه‌ی خودرو

۱- فصل اول: مقدمه‌ و تاریخچه

جلسه‌ی اول: ارایه فهرست مطالب، شیوه‌ی ارزشیابی، معرفی مراجع، پیدایش خودرو از کاژنو تا هم اکنون

جلسه‌ی دوم: پیدایش و پیشرفت سیستم فرمان، پیدایش و پیشرفت موتور احتراقی

جلسه‌ی سوم: پیدایش و پیشرفت سیستم تعلیق، پیدایش و پیشرفت تایرهای بادشونده، معرفی استاندارد تایر

 

۲- فصل دوم: مدل صلب خودرو

جلسه‌ی چهارم: معرفی پارامترهای هندسی در مدل صلب و دستگاه مختصات بدنه‌ی خودرو   

جلسه‌ی پنجم: توزیع ایستای وزن روی محورها، جابجایی وزن بین محورها، تاثیر گرید جاده و تاثیر شتاب، حل مثال  

جلسه‌ی ششم: تاثیر شتاب، شیب گرید و بنک در جابجایی وزن بین محورها، حل مثال

جلسه‌ی هفتم: انحراف به بغل بدنه بر اثر گشتاور محور محرک (میل گاردان)

 

۳- فصل سوم: عوامل شتاب منفی در خودرو - نیروهای آیرودینامیک 

جلسه‌ی هشتم: مکانیزم تولید نیروها و گشتاورهای آیرودینامیکی در خودرو، تاثیر تقعر و تحدب هندسه‌ی بدنه

جلسه‌ی نهم: تاثیر شیب شیشه جلو، راهگاه‌های عبورهوا از رادیاتور، زاویه‌ی دیفیوزر، ... بر نیروها و گشتاورهای آیرودینامیک

جلسه‌ی دهم: معرفی انواع بدنه در خودروهای تجاری، سدان، هاچبک، فست بک، سپورت، ...

جلسه‌ی یازدهم: تاثیر نوع بدنه بر نیروها و گشتاورهای آیرودینامیک، حل مثال

 

۴- فصل چهارم: عوامل شتاب منفی در خودرو - سیستم‌ ترمز

جلسه‌ی دوازدهم: مسافت توقف، زمان توقف، توان ترمزی سیستم ترمز، حل مثال 

جلسه‌ی سیزدهم: انواع سیستم ترمز، ترمز کفشکی کاسه‌ای، ترمز دیسکی لقمه‌ای

جلسه‌ی چهاردهم: خود قفلی، خود افزایندگی، تغییر عملکرد ترمزی نسبت به افزایش دما در سیستم‌های مختلف

 

۵- فصل پنجم: عوامل شتاب مثبت خودرو - موتور

جلسه‌ی پانزدهم:  موتورها بنزینی و دیزلی، مقایسه‌ی نمودارهای گشتاور، توان، مصرف ویژه‌ی سوخت بر حسب دور موتور

جلسه‌ی شانزدهم: عوامل موثر در شتابگیری خودرو، توان بالقوه موتور 

 

۶- فصل ششم: عوامل شتاب مثبت خودرو - جعبه دنده

جلسه‌ی هفدهم: معرفی انواع جعبه‌دنده، وظایف جعبه دنده

جلسه‌ی هجدهم: طراحی جعبه دنده دستی با استفاده از روش افزایش هندسی، محاسبه‌ی دنده‌ی ۱

جلسه‌ی نوزدهم: طراحی نسبت دنده‌ی نهایی، محاسبه‌ی نسبت‌های میانی جعبه‌ دنده، حل مثال 

 

۷- فصل هفتم: تایرها

جلسه‌ی بیستم: برهم کنش چرخ و جاده، تعریف و محاسبه‌ی لغزش، هیسترزیس و چگونگی ایجاد آن   

جلسه‌ی بیست و یکم: نقش تایر در شتاب مثبت خودرو، مکانیزم ایجاد و پارامترهای موثر بر اصطکاک لغزشی 

جلسه‌ی بیست و دوم: نقش تایر در شتاب منفی خودرو، مکانیزم ایجاد و پارامترهای موثر بر اصطکاک غلتشی

جلسه‌ی بیست و سوم: روابط ریاضی جهت محاسبه‌ی ضریب اصطکاک غلتشی، حل مثال

 

۸- فصل هشتم: طراحی بدنه خودرو 

جلسه‌ی بیست و چهارم: پیچش بدنه، گشتاور بحرانی و محور بحرانی در پیچش بدنه، نقش سختی پیچشی بدنه

جلسه‌ی بیست و پنجم: طراحی بدنه با استفاده از روش سطوح سازه‌ای ساده SSS 

 

۹- فصل نهم: طراحی سیستم تعلیق 

جلسه‌ی بیست و ششم: معرفی پارامترهای چرخ و تعلیق و نقش آنها در رفتار خودرو، کمبر، سرجمعی، ...

جلسه‌ی بیست و هفتم: معرفی پارامترهای تعلیق و فرمان و نقش آنها در رفتار خودرو، کستر، زاویه‌ی تمایل محور اصلی فرمان، ...

جلسه‌ی بیست و هشتم: وظایف سیستم تعلیق، معرفی انواع تعلیق وابسته و نیمه وابسته

جلسه‌ی بیست و نهم: معرفی انواع سیستم تعلیق مستقل، مکفرسون، دوجناغی، ...

جلسه‌ی سی‌ام: مرکز غلت و اهمیت آن، نحوه‌ی تعیین آن در انواع مکانیزم‌های تعلیق

جلسه‌ی سی و یکم: دایو و اسکوات، محاسبه‌ی دایو و ضد دایو، زاویه‌ی ناوش در دایو

جلسه‌ی سی و دوم: محاسبه‌ی اسکوات و ضد اسکوات، زاویه‌ی ناوش در اسکوات

-----------------

 

نحوه‌ی ارزشیابی:

تکالیف و کوییز

پروژه‌ی اول: محاسبه‌ی ضریب آیرودینامیکی خودروی انتخابی

پروژه‌ی دوم: محاسبه‌ی زاویه‌ی پیچش و سختی پیچشی شاسی و بدنه‌ی یکپارچه خودروی انتخابی 

آزمون پایان ترم

-------------------------------------------------

 

مراجع: 

Fundamentals of Vehicle Dynamics, T. Gillespie, SAE International, 1992

 

Automotive Engineering Fundamentals, J. K. Ball, R. Stone, SAE International, 2004